Hoe beter slapen op grote hoogte

Minder zuurstof, lagere slaapkwaliteit

De verminderde zuurstof op grotere hoogten kan ‘s nachts ademhalingsproblemen veroorzaken, wat de slaap kan verstoren. Het resultaat is dat mensen die grote hoogten bezoeken over het algemeen minder slaap ervaren, moeite hebben met inslapen en vaak wakker worden gedurende de nacht, wat leidt tot vermoeidheid de volgende dag.

Mensen met slaapapneu moeten bijzonder voorzichtig zijn, omdat hun ademhalingsproblemen alleen kunnen toenemen op locaties op grote hoogte. Het is belangrijk voor mensen met de conditie om hun CPAP-machine in te pakken en te gebruiken tijdens het reizen.

Hoe u beter kunt slapen

Veel van de stappen die mensen nemen om hoogteziekte te voorkomen, kunnen ook de slaapkwaliteit verbeteren. Dit omvat het langzaam beklimmen van een berg: het is het beste om onder de 10.000 voet te beginnen en vervolgens naar de hogere hoogte te lopen in plaats van te rijden of te vliegen, waardoor uw lichaam de tijd krijgt om zich aan te passen aan de afname van zuurstof. Als je aan het wandelen bent, klim dan niet meer dan 1.000 verticale voet per dag nadat je 10.000 voet hebt bereikt en ga honderd meter achteruit om een ​​slaapkamp voor de nacht op te zetten. (Volg het motto “klim hoog, slaap laag”.)

Het is ook belangrijk om gehydrateerd te blijven door minstens drie tot vier liter water per dag te drinken, een dieet te volgen dat voor meer dan 70 procent uit koolhydraten bestaat (de meest gemakkelijk toegankelijke vorm van energie voor je lichaam) en tabak en alcohol te vermijden.

Het kan ook helpen om melatonine in te nemen. In één onderzoek kostte het klimmers, wanneer ze op grote hoogte melatonine gebruikten, 20 minuten om in slaap te vallen, in tegenstelling tot 44 minuten bij het nemen van een placebo.

Door: The National Sleep Foundation

https://www.sleep.org/articles/how-to-sleep-better-at-high-altitude/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *