Jij bent de meester van je slaap

Samen met een slaapvriendelijke slaapkameromgeving is het creëren van de juiste mentaliteit de sleutel tot een goede nachtrust. Het is tenslotte moeilijk om te ontspannen als je in de minuten voor het slapengaan nog aan het nadenken bent over deadlines of meningsverschillen met familieleden. Mindfulness en meditatie zijn twee manieren om je te helpen de juiste mentaliteit voor slaap te creëren.

Mindfulness is een andere manier om te zeggen dat je je bewust bent van je omgeving en je gedachten opzettelijk concentreert – in dit geval op gevoelens van kalmte. Dat betekent dat u uw smartphone opbergt, u afmeldt bij sociale media en de tv afsluit, zodat u uw aandacht kunt richten op het aanwezig zijn in het moment.

Om mindfulness te oefenen, begin je met in bed liggen en observeer je eenvoudig de gedachten die in je opkomen. Stel je bij elke gedachte een wolk voor die in de lucht zweeft. In plaats van te blijven stilstaan ​​bij deze wolken, kijk hoe ze voorbijgaan en verdwijnen, zodat meer gedachtenwolken kunnen volgen. Het doel is om je focus op het hier en nu te houden. Voel de zachtheid van je lakens, hoor de geluiden van zachte muziek of witte ruis en luister naar jezelf in- en uitademen.

Mindfulness is gerelateerd aan meditatie, het oefenen van het kanaliseren van je gedachten en energie in een bepaald idee, object of actie. Je zou je kunnen focussen op je ademhaling, of een bepaald woord of mantra, of een lichamelijk gevoel gedurende een bepaalde periode. Meditatie is zeer nuttig gebleken bij mensen met slapeloosheid en kan een natuurlijke manier zijn om sneller in slaap te vallen.

Om te mediteren, ga op of bij je bed zitten, benen gekruist (als je dat comfortabel kunt doen), ogen gesloten. Als je voelt dat je diep in- en uitademt, kies dan een woord dat slaap betekent, zoals ‘ontspannen’ of ‘kalm’. Concentreer je op dit woord terwijl je zit en breng jezelf elke keer dat je gedachten afdwalen terug naar het woord. Begin door dit 5 minuten per dag te oefenen. Terwijl u vertrouwd raakt met de oefening, richt u 10 en vervolgens 15 minuten per keer om de intentie voor een goede nachtrust in te stellen.

Door: The National Sleep Foundation

https://www.sleep.org/articles/you-are-the-master-of-your-sleep/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *